رستوران داری به چه مهارت هایی نیاز دارد؟
شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که برای انجام این وظایف به چه مهارتهایی نیاز است؟ در این بخش از مقاله، قصد داریم مهارتهایی که برای انجام وظایف یک رستوران دار به آنها نیاز است را بررسی کنیم و به پاسخ سؤال شما برسیم. مهارتهای لازم برای رستوران داری عبارتاند از: _ شناخت بازار _ فن بیان _ مدیریت کارکنان _ چیدمان محیط داخلی _ کار گروهی _ حسابداری _ انعطافپذیری _ برقراری ارتباط
شناخت بازار
شناخت بازار، از مهمترین مهارتهایی است که در شغل رستوران داری به شما کمک میکند پیشرفت نمایید. در هر حوزهای که فعالیت داشته باشید، مهمترین عامل برای پیشرفت، شناخت بازار است؛ زیرا زمانی قادر هستید استراتژیهای درستی برای کسب و کار خود طرح و عملی کنید که بازار را به درستی بشناسید و تمامی نیازها و خواستهای مخاطبان را درک نمایید. هرچه شما درک و شناخت بیشتری از بازار هدف داشته باشید، بهتر میتوانید نیاز بازار هدف را برطرف نموده و مشتریان بیشتری را جذب کنید.
فن بیان
مهارت دیگری که در تمامی شغلها، بسیار سودمند و ضروری میباشد، مهارت فن بیان است. در مهارت فن بیان، شما شیوهی درست مکالمه با افراد مختلف را فرا میگیرید و قادر خواهید بود به نحو بهتری مکالمات و جلسات کاری خود را پیش ببرید تا به خواست خود دست بیابید. فن بیان در برخورد با همکاران، کارکنان، مشتریان و رقبا بسیار کارآمد و سودمند میباشد؛ پس در یادگیری آن تلاش نمایید.
مدیریت کارکنان
نحوهی برخورد با کارکنان، مدیریت آنها، تنبیه یا تشویق آنها و دیگر انواع ارتباط با نیروی انسانی، جزو مهارتهایی است که در پیشرفت کسب و کار شما و همچنین افزایش وفاداری و بازدهی کارکنان شما تأثیر مستقیمی میگذارد. هرچه مبانی و روشهای مختلف در مهارت مدیریت کارکنان را بهتر و بیشتر فرا بگیرید، کسب و کار شما زودتر پیشرفت خواهد کرد. شایان ذکر است، مدیریت صحیح و سیستم درست پاداش و تنبیه، در مجموع موجب افزایش رضایت کارکنان نیز خواهد شد.
چیدمان محیط داخلی
در کنار طراحی داخلی طراحی دکوراسیون و چیدمان وسایل رستوران نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و شما با داشتن مهارت چیدمان محیط داخلی به تنهایی قادر هستید تا محیط رستوران خود را تغییر دهید. با این کار محل کارتان به محیطی مناسب برای جلب نظر مشتریان تبدیل میشود؛ لذا مهارت چیدمان محیط داخلی یکی دیگر از تواناییهای لازم برای رستوران داری میباشد.
کار گروهی
شغل رستوران داری و کسب و کار رستوران یک فعالیت گروهی است و نیازمند روحیهی کار تیمی و همکاری میباشد؛ پس به عنوان یک رستوران دار باید شما هم این مهارت را داشته باشید تا به کارکنان خود نیز آموزش دهید. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که چرا رستوران داری به کار گروهی نیاز دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که هر رستوران، دارای بخشهای مختلفی میباشد که هر کدام از آنها وظایف خاص خود را دارند؛ اما باهم مرتبط هستند. شایان ذکر است، در صورتی که یکی از بخشها کار خود را به درستی انجام ندهد، بقیهی بخشها هم دچار مشکل میگردند؛ به همین علت باید مهارت و روحیهی کار گروهی را در کارکنان خود نهادینه کنید تا تمامی قسمتها با همکاری یکدیگر وظایف خود را انجام دهند.
حسابداری
مهارت و دانش حسابداری یک مهارت تخصصی است؛ اما برخی از امور حسابداری ساده و در عین حال ضروری میباشند. یک رستوران دار باید بتواند به سرعت هزینهها و درآمدها را محاسبه نماید تا قادر باشد تصمیمات درستی برای کسب و کار اتخاذ نماید؛ از این رو مهارت حسابداری هم به لیست مهارتهای لازم برای رستوران داری اضافه میگردد. برخی از امورات مانند: «پرداخت حقوق کارکنان»، «خرید مواد اولیه» و… جزو مواردی هستند که هر رستوران دار باید بتواند آنها را محاسبه کند و باقی امور تخصصی حسابداری را به حسابدار مجموعه واگذار نماید.
انعطاف پذیری
در این مقاله بارها به این نکته اشاره کردیم که شغل رستوران داری با چالشها و مشکلات زیادی رو به رو است. برای اینکه در کمترین زمان به بهترین شکل بتوانید با چالشها مواجه شوید و آنها را برطرف کنید به مهارت یا ویژگی انعطافپذیری نیاز دارید. این مهارت یا ویژگی به شما کمک میکند تا موانعی که سد راه شما شدهاند را با کمترین ضرر و در کوتاهترین زمان ممکن از سر راه بردارید.
برقراری ارتباط
یکی دیگر از مهارتهایی که برای شغل رستوران داری نیاز است، مهارت برقراری ارتباط میباشد. به کمک این مهارت میتوانید از مهارتهای دیگر خود مانند «فن بیان» و «مدیریت کارکنان»، به نحو احسن بهره ببرید. در واقع تا زمانی که قادر به برقراری ارتباط با دیگر افراد (مانند مدیران، کارکنان، همکاران و…) نباشید، نمیتوانید از مهارتهایی که نام برده شد نهایت استفاده را ببرید و بدون شک دچار مشکل خواهید شد.